(Se bildgalleri på slutet) Den 20 maj, genomfördes den årliga Norrköpingsstafetten i Folkparken i Norrköping. Jag var där med min kamera för att se om jag kunde fånga lite av stämningen. Stafetter är ju extra kul då de gör en annars individuell sport till en lagsportsupplevelse. Distansen var 4×4 km och deltagarna var både elit och motionärer.

Jag bedömde det till ett hundratal deltagare på startlinjen. De kom i alla åldrar och tävlade i tre klasser, dam, herr och mixed. Sedan var det även en gångklass (dock utom tävlan).. Vädret var perfekt, lagom varmt och solen sken under hela loppet.
På bilden nedan ser ni vinnarna i de tre klasserna. Notera att Tjalve tog hem damklassen!

Stafetter bjuder ibland på dramatik, speciellt i växlingarna mellan löparna. Jag kunde bara se en fadäs, när ett av finspångslagen inte hade någon mottagande löpare som dök upp för att ta emot stafettpinnen på en av sträckorna. Den stackars löparen, som kom i mål, stod där hjälplös och väntade på nästa löpare. Efter några minuter undrade han om han fick springa vidare själv och ta nästa sträcka. Tävlingsledningen gav ett snabbt klartecken och löparen hujjade snabbt iväg på en andra runda. Problemet var löst!
Jag stod på två ställen och fotograferade denna kväll, vid växling/mål och sedan i en uppförsbacke i slutet av 4 km-rundan. Det gav en hel del intressanta bilder, som ni kan avnjuta i bildgalleriet nedan! Klicka på någon av bilderna så ser du dem i stort format!

